Pleidooi Dordrecht: Geef NS opdracht

doorgaande intercity Dordrecht-Breda in te passen

 

 

 

 

 

 

25.01.18
De gemeente Dordrecht verzoekt staatssecretaris Stientje van Veldhoven om in de dienstregeling van 2019 een doorgaande Intercity-verbinding tussen Dordrecht en Breda op te nemen. Dordrecht heeft de staatssecretaris per brief verzocht de NS ertoe te bewegen in het vervoerplan voor 2019 de bereikbaarheid van Dordrecht richting Brabant per spoor structureel te verbeteren.

Dordrecht, Breda, de regio Drechtsteden en de provincies Zuid-Holland en Noord-Brabant hebben al eerder aandacht voor gevraagd voor de bereikbaarheid van Dordrecht per spoor. Die staat onder druk, onder meer door het verdwijnen van de doorgaande Intercity-verbinding met Brabant. De toenmalige staatssecretaris heeft destijds toegezegd te streven naar een structurele oplossing voor de spoorverbinding tussen Dordrecht, Breda en de rest van Brabant. Dat kan door de NS opdracht te geven om Dordrecht en Breda vanaf 2019 te verbinden met een doorgaande en volwaardige Intercity-verbinding die (minstens) twee keer per uur rijdt.

 

Structurele oplossing

Wethouder Rik van der Linden (Verkeer en Vervoer): "Wij zijn blij dat ook Kamerleden onze bereikbaarheid regelmatig onder de aandacht brengen. Bij de tijdelijke oplossing van de Intercity-pendel is ook door de staatssecretaris aangegeven dat er gestreefd wordt naar een structurele oplossing tussen Dordrecht en Breda. Nu is het moment om aan dat voornemen invulling te geven en NS opdracht te geven deze verbinding in te passen. Het kan niet zo zijn dat twee naastgelegen 100.000+gemeenten niet per Intercity zijn verbonden en dat duizenden reizigers daar de dupe van zijn."

Sinds de Intercity Den Haag-Eindhoven over de HSL rijdt en niet meer in Dordrecht stopt, moeten dagelijks ongeveer 4.000 reizigers overstappen en/of langer reizen. De tijdelijke Intercity-pendel tussen Breda en Dordrecht is voor hen geen afdoende oplossing.

 

Breed gedragen

De wethouder vraagt raadsleden hun partijlijnen naar Den Haag benutten om dit pleidooi kracht bij te zetten tijdens het algemeen overleg Spoor in de Tweede Kamer op woensdag 14 februari. "Een goede bereikbaarheid van Dordrecht per spoor is zeer breed gedragen, zowel politiek als in de stad. Het is een noodzaak. Zeker in het licht van onze ambitie om duizenden woningen in Dordrecht bij te bouwen."