Poetsouder
Wanneer je als poetsouder op vrijdagmiddag met openheid en eerbied de klas
binnengaat, kun je nog aanvoelen wat er zich de afgelopen week heeft afgespeeld.
Bijzonder om zo even in de leefwereld van je kind mee te kunnen kijken. Je
kan het rumoer nog horen, de concentratie en inspanning ervaren, het fluiten
en zingen horen, werkstukken zijn zichtbaar. De klas is nog vol van energie,
levende en gestolde. Vaak ligt er her en der wat rommel, schriftjes zonder
vaste plaats, gevallen eurythmiezakjes, een vergeten potlood, haarspeldje en
zand, veel stof en zand. Het werk is duidelijk, er moet opgeruimd, geveegd,
gestofzuigd, gesopt. Wat doe je nu eigenlijk als je zo aan het werk gaat.

Mignon
Het klaslokaal
is de ruimte, de binnenruimte van
de klas en letterlijk ga je weer ruimte maken voor de nieuwe week, door op te
ruimen. Ook ga je er voor zorgen dat het stof dat de hele week is neergedaald
eruit geveegd wordt. Je geeft het stof aan de wind mee, die het laat wervelen
en verwaaien. Waar het stoffig is is het doods, stof bedekt, net als je
gedachten wel eens stoffig zijn en vragen om een frisse wind.
|
Aards stof
Het meeste werk in vooral de hogere klassen is de verzorging van de vloer. De
vloer is de bodem, bodem van het bestaan, grond onder de voeten, heilige
grond, vaste grond. In veel culturen wordt de vloer bínnen, niet met het
aardse stof van buiten bevuild, men doet de schoenen uit. Zo gaat men met
eerbied met de vloer om; oneerbiedig met de vloer omgaan keert zich naar het
negatieve: met iemand de vloer aanvegen, iets met voeten treden. Wij gaan in
de klas de vloer weer schoonmaken: je veegt het stof eruit met bezem of
stofzuiger en dweilt met water. Water lost op, laat dingen weer stromen.
Klus gedaan
Als
het werk gedaan is heb je een mooie klus gedaan: het lokaal is weer schoon en
een beetje opgelicht, er is weer ruimte, maandag is er weer nieuw leven in de
klas. Geniet daarvan, prachtig, bedankt.
Mignon,
moeder van Jonathan, kleuterklas II

Jonathan
terug naar begin
|